Magazín ING Poisťovne 12

Slováci neveria, že sa o nich štát na dôchodku postará

Avšak samostatne si na dôchodok nesporí viac ako tretina populácie


Slováci prestávajú dôverovať štátu, že sa o nich v seniorskom veku postará. Napriek tomu sa nestarajú o alternatívne zabezpečenie na dôchodok. Jedným z dôvodov je nestabilita dôchodkového systému a jeho neustále zmeny. Ak chce štát znižovať do budúcnosti náklady na dôchodkový systém, musí podporiť zamestnávateľov v poskytovaní príspevku na doplnkové dôchodkové sporenie a zároveň motivovať ľudí dlhodobo sporiť. Tieto údaje vyplynuli z prieskumu doplnkovej dôchodkovej spoločnosti ING Tatry-Sympatia.

Slováci sa dostali do zvláštnej situácie: stratili dôveru v dôstojný dôchodok od štátu, ale zároveň sú nedostatočne informovaní, ako aj natoľko znechutení, že ignorujú ďalšie spôsoby zabezpečenia. Až
71 % ľudí vo veku do 35 rokov žije výlučne zabezpečením prítomnosti a nezaoberá sa dôchodkom. Vo vekovej kategórii 36 – 60 rokov je to tiež veľká skupina predstavujúca 53 %. V Slovákoch prevláda silný pocit neistoty: až 61 % ľudí neverí, že v pokročilom veku sa dočkajú dôchodku v dnešnej podobe, dokonca 58 % predpokladá, že štát neposkytne budúcim dôchodcom absolútne žiadnu sociálnu dávku.

Najlepší imidž má III. pilier

Z hľadiska istôt do budúcnosti a výhodnosti výnosov vnímajú Slováci najpozitívnejšie práve III. pilier. Zásadnými parametrami, ktoré ich motivujú individuálne si sporiť na dôchodok je možnosť meniť výšku príspevkov (76 % opýtaných), poberať príspevok zamestnávateľa (73 %) a možnosť získať zaujímavý dlhodobý  výnos (73 %).

Slováci sa v prieskume vyjadrili, že sa na dôchodok najčastejšie pripravujú rôznymi sporeniami, no napriek tomu až 31 % z nás žiadne zabezpečenie nemá. Prieskum zároveň ukázal, že v rámci výhodných spôsobov zabezpečenia u ľudí dominujú neisté formy ako kariéra a vlastné podnikanie (14 %) alebo tradičné formy ako vlastníctvo nehnuteľností (19 %). „Ak chce štát podporiť individuálne dlhodobé sporenie na dôchodok a zmierniť budúci tlak na verejné financie, mal by pokračovať v podpore príspevkov zamestnávateľov a zároveň podporiť individuálne dôchodkové sporenie. Ak ľudia prestanú mať pocit, že neustále zmeny ohrozujú ich budúci dôchodok, budú mať vyššiu motiváciu prevziať zodpovednosť za zabezpečenie sa na starobu,“ hovorí Juraj Dlhopolček, výkonný riaditeľ ING pre dôchodky a firemný obchod.

Prieskum tiež poukázal na to, že väčšina opýtaných uprednostňuje elektronickú formu komunikácie v súvislosti s dôchodkovým sporením. Až 69 % opýtaných vyjadrilo záujem uzavrieť zmluvu o doplnkovom dôchodkovom sporení on-line formou a veľká časť opýtaných, predovšetkým z radov mladších respondentov, by počas sporenia privítala informácie elektronickou formou. Zohľadňujúc i tieto výsledky prieskumu,sa v r. 2013 ING Tatry-Sympatia a ING Dôchodková správcovská spoločnosť v SR stanú priekopníkmi na trhu zavedením on-line spôsobu uzatvárania zmlúv o II. a III. pilieri. Zároveň v prvých mesiacoch roka 2013 spustia vynovený klientsky portál, ktorý klientom umožní získavanie informácií o stave na svojom dôchodkovom účte, ako aj elektronickú formu vykonávania zmien týkajúcich sa sporenia, vrátane elektronických výpisov z účtu.

Slováci potrebujú na dôchodok 670 eur

Priemerná suma, potrebná na dôstojný dôchodok, vychádza podľa prieskumu na 670 eur. Slováci pritom v priemere očakávajú od štátu dôchodok vo výške 344 eur. Tento priepastný rozdiel poukazuje na nesúlad medzi očakávaniami a realitou, resp. vlastnou zodpovednosťou.

Prieskum pre spoločnosť ING Tatry-Sympatia, d.d.s., a.s., realizovala agentúra 2muse počas júla 2012 na reprezentatívnej vzorke 607 respondentov.

Motivuje a poháňa ma ďalšia a ďalšia výzva

Prinášame vám rozhovor s Elenou Kaliskou, vodnou slalomárkou, dvojnásobnou zlatou medailistkou z Letných olympijských hier a zároveň dlhoročnou klientkou ING Životnej poisťovne.

Pani Kaliská, vaše úspechy sú obdivuhodné, určite za nimi stojí veľa úsilia. Čo vás motivuje a poháňa ďalej?

Motivuje a poháňa ma ďalšia a ďalšia výzva dosahovať stále čo najlepšie výsledky a udržať sa medzi svetovou elitou. Dokázať, že aj v mojom veku viem popreháňať aj mladšie súperky. Spolu so Štepánkou  Hilgertovou patríme medzi najstaršie pretekárky v našej kategórii, ale obe veríme, že sme nepovedali posledné slovo. Napokon to Štepánka aj tento rok dokázala, keď sa v tvrdej domácej nominácii prebojovala na OH a potrápila omnoho mladšie súperky. Nesmiem zaspať na vavrínoch, treba mi na sebe stále pracovať. Chcem dáke to víťazstvo ešte dosiahnuť.

Stali ste sa prvou slovenskou športovkyňou ocenenou zlatou olympijskou medailou. Je možné popísať ten pocit, keď je Vaše dlhodobé úsilie napokon ohodnotené tým najvyšším ocenením?

Za každou výhrou je kopec driny a odriekania. Každé víťazstvo ma poteší, ale samozrejme tá prvá olympijská medaila asi najviac. Bol to pre mňa neopísateľný zážitok a pocit. V prvých sekundách mi  prebehlo v hlave všetko, celá ta drina, koľko ma to stálo odriekania a ústupkov. Je to veľký adrenalín a srdce bije priam neopísateľne. To treba zažiť a každému športovcovi by som taký pocit dopriala. O štyri roky neskôr sa ten pocit zopakoval. Krásny zážitok spojený s neopísateľnou atmosférou. Pre mňa má však každá medaila svoje čaro a lesk.

Tento rok Vám napokon šťastena nepriala a na LOH ste necestovali. Ako ste sa však vyjadrili pre médiá, stále máte veľa športových snov a plánov. Viete nám ich priblížiť?

Áno, mám dlhodobejšie plány, ktoré budú smerovať k nominácii na ďalšie OH v Riu de Janeiro. Pokiaľ bude zdravie a telo poslúchať, je to pre mňa stále veľká výzva. Sny mám, ale tie sa neprezrádzajú, lebo sa potom nesplnia. :-)

Veľmi nás teší, že sa radíte medzi našich dlhoročných klientov. V súčasnosti sa snažíme o poskytovanie kvalitného zákazníckeho servisu, preto oceníme spätnú väzbu priamo od Vás, od nášho zákazníka. Ako vnímate spoločnosť ING a jej produkty a služby?

Spoločnosť ING vnímam ako ucelenú spoločnosť, ktorá poskytuje produkty a služby prispôsobené dnešnej dobe. Za tie roky, čo som jej spokojnou zákazníčkou, vidím veľký posun v poskytovaní služieb a produktov. Spoločnosť odporúčam nie len svojim priateľom, ale aj širokej verejnosti. Využívať produkty a služby uvedenej spoločnosti sa vyplatí.

Prečo je podľa Vás životné poistenie dôležité?

Životné poistenie je dôležité nielen pre športovca, ale aj pre bežného človeka. V  sekunde sa môže život zmeniť. Takú vec snáď zažil každý z nás. Možno nie na vlastnej koži, ale v rodine alebo u priateľov. Životné poistenie predstavuje pre poisteného človeka aj pre jeho blízkych finančnú istotu v prípade nepredvídateľných udalostí.
Všetkým však prajem čo najmenej takýchto situácií.
Spoločnosti ING  prajem veľa spokojných zákazníkov a mnoho úspešných produktov.

Veľmi pekne Vám ďakujeme za rozhovor a prajeme Vám veľa úspechov – ako športových, tak aj osobných.




Elena Kaliská je slovenská vodná slalomárka, držiteľka zlatej medaily z letných olympijských hier v Aténach v r. 2004 a v Pekingu v r. 2008. Je niekoľkonásobnou majsterkou Európy, ako aj majsterkou sveta. Slovenská kajakárka pôsobí v klube AŠK KTK Dukla Liptovský Mikuláš. Od roku 1996 je klientkou ING Životnej poisťovne a jej dlhoročnou finančnou agentkou je Zuzana Krištofičová.

ING opäť na prvých priečkach v súťaži Zlatá minca

Poisťovacia časť ING potvrdila kvalitu svojich produktov v renomovanej súťaži Zlatá minca, keď si tento rok celkovo odniesla až štyri ocenenia. Kým životné poistenie ING Smart obhájilo svoje minuloročné prvenstvo v kategórii Hlasovanie verejnosti, v kategórii Objav roka bodovala tohtoročná novinka – ING Smart Senior, poistenie pre ľudí nad 55 rokov.

Produkt ING Smart bol zároveň úspešný v kategórii Investičné životné poistenie, v ktorej sa umiestnil na tretej priečke. Už tradične svoju kvalitu potvrdila aj spoločnosť ING Tatry-Sympatia, ktorá v kategórii Doplnková dôchodková spoločnosť rovnako získala tretie miesto. Poisťovacia časť ING si tak celkovo odnáša zo súťaže Zlatá minca štyri ocenenia – za dve prvé a za dve tretie miesta.

„Veľmi si vážim dôveru, ktorú nám naši klienti v hlasovaní vyslovili a som rád, že sa nám darí udržiavať vysoko nastavenú latku v kvalite našich produktov. Rovnako si veľmi cením názor odbornej poroty a teší ma, že ocenila náš pomerne odvážny krok, ktorým je životné poistenie pre ľudí v staršom veku. Získané ocenenia sú pre nás jasný signál, že sa uberáme tou správnou cestou, ktorej cieľom je ponúkať ľuďom také produkty, ktoré budú vyhovovať ich špecifickým potrebám,“ zhodnotil Dušan Quis, generálny riaditeľ ING Životnej poisťovne. 

V súťaži Zlatá minca 2012 získala poisťovacia časť ING nasledovné ocenenia:


Objav roka 2012
ING Životná poisťovňa a jej produkt ING Smart Senior

Hlasovanie verejnosti – najlepší produkt poisťovní
ING Životná poisťovňa a jej produkt ING Smart

Zlatá minca v kategórii Investičné životné poistenie
3. miesto ING Životná poisťovňa a jej produkt ING Smart

Zlatá minca v kategórii Doplnkové dôchodkové sporenie
3. miesto Doplnkové dôchodkové sporenie ING Tatry-Sympatia

 

Otvorenie II. piliera – príležitosť zabezpečiť si lepší dôchodok!

Opätovným otvorením II. piliera získali Slováci príležitosť nespoliehať sa len na štát a dôchodok z I. piliera, ale spolupodieľať sa na zabezpečení svojej jesene života. V období od 1. 9. 2012 do 31. 1. 2013 môže vstúpiť každý (aspoň s jedným dôchodkovým poistením), kto to doteraz nestihol alebo pre iné zákonné obmedzenia vstúpiť nemohol. Žiaľ, ďalšie otvorenie systému umožnilo aj výstup z II. piliera. Veríme však, že Slováci si uvedomujú nakoľko je nevyhnutné prevziať zodpovednosť za svoje zabezpečenie na obdobie staroby do vlastných rúk.

Dôležitosť funkcie II. piliera je možné vidieť aj z hľadiska nepriaznivého demografického vývoja  ako na Slovensku, tak aj v celej Európe. Znižujúca sa miera pôrodnosti na jednej strane a predlžujúci sa vek priemerného dožitia nám jasne ukazujú, aké je dôležité vstúpiť, resp. zotrvať v dôchodkových správcovských spoločnostiach ako je napríklad ING DSS, a.s.

Legislatívne zmeny II. piliera priniesli aj ďalšie novinky, ako napríklad zmenu v sadzbe príspevkov z 9 % na 4 % z vymeriavacieho základu; každoročné zvyšovanie zníženej 4 %-tnej sadzby povinného príspevku o 0,25 % od roku 2017 až do roku 2024; zavedenie tzv. dobrovoľných príspevkov; zníženie odplaty za každý odvedený príspevok Sociálnou poisťovňou z 0,5 % na 0,25 % a ďalšie viac či menej populárne zmeny, o ktorých sme sa podrobnejšie zmieňovali v  minulom čísle.

Napriek častým legislatívnym zmenám II. piliera v závislosti od smerovania tej-ktorej vlády, jeho zmysel a princípy, ako nepopierateľné vlastníctvo nasporených prostriedkov či ich dediteľnosť, zostávajú zachované a tým jasne odlíšené od štátneho priebežného systému.

Veríme, že posledné zmeny v II. pilieri nebudete vnímať ako obtiaž, ale naopak ako šancu a novú výzvu, ktorá nám umožní upevniť a potvrdiť význam II. piliera, ako aj postavenie ING DSS, a.s., na trhu starobného dôchodkového sporenia!

 

Dobré skutky by sa mali robiť po celý rok

„Kto nerobí nič pre druhých, nerobí nič pre seba.“ Johan Wolfgang von Geothe

V duchu tohto citátu sa snažíme konať aj u nás v ING. Preto už niekoľko rokov podporujeme projekty Nadácie pre deti Slovenska a nadácie SOCIA. Už tradične sme prispeli na projekt Domov, ktorý sa snaží pomôcť dospelým deťom pochádzajúcim z detského domova osamostatniť sa. Sme veľmi radi, že sme mali možnosť spolupodieľať sa aj na podpore mladého plavca bez rúk Viktora Keményho, ktorému sme dopomohli zúčastniť sa paralympiády v Londýne. Viktor túto šancu maximálne využil a podarilo sa mu vybojovať si až účasť vo finále, kde sa umiestnil na siedmom mieste!

Nezabudli sme však ani na našich starších spoluobčanov a opäť sme sa stali generálnym partnerom projektu Staroba sa nás dotýka od nadácie SOCIA. Uvedomujeme si, že hoci mladí sú naša budúcnosť, sú to práve naši seniori, ktorí nám odovzdávajú svoje skúsenosti a ktorým vďačíme za našu prítomnosť. Pretože keď sme boli malí, boli našimi hrdinami. Teraz však potrebujú našu pomoc...  Preto im patrí naša úcta a starostlivosť.