Prieskum: Život si chránia skôr muži a Slováci sa majú lepšie ako Česi

Podľa zistení ING Životnej poisťovne štvrtina Slovákov považuje za dostatočné poistiť v rámci rodiny iba jedného z partnerov a z toho až 77 % respondentov by volilo muža alebo partnera s vyšším príjmom, čo je podľa štatistík opäť muž. Naopak, ženu by poistilo iba 13 % opýtaných. Pokiaľ ide o financie, štvrtina Slovákov sa má lepšie ako v minulom roku a pozitívne vidíme aj našu finančnú budúcnosť.

Podľa prieskumu ING Životnej poisťovne 27 % slovenských klientov poisťovní považuje za dostatočné uzavrieť životné poistenie v rámci rodiny či spoločnej domácnosti len pre jedného z partnerov. Pritom o nevyhnutnosti finančnej ochrany zdravia je presvedčených 75 % respondentov. "Rozpor medzi tým, čo by sme robiť mali, a tým, čo v skutočnosti robíme, je pre oblasť životného poistenia typický. Slováci sú v prvom rade známi svojou podpoistenosťou. Najnovšie sa navyše ukázalo, že v tomto smere aj značne diskriminujú na základe pohlavia. Žena je z pohľadu finančného prínosu pre rodinu vnímaná ako menej významná v porovnaní s mužom," komentuje výsledky prieskumu Renata Mrázová, generálna riaditeľka pre poistenie a dôchodky ING ČR/SR. Podľa 43 % Slovákov Podľa prieskumu ING Životnej poisťovne 27 % slovenských klientov poisťovní považuje za dostatočné uzavrieť životné poistenie v rámci rodiny či spoločnej domácnosti len pre jedného z partnerov. Pritom o nevyhnutnosti finančnej ochrany zdravia je presvedčených 75 % respondentov. "Rozpor medzi tým, čo by sme robiť mali, a tým, čo v skutočnosti robíme, je pre oblasť životného poistenia typický. Slováci sú v prvom rade známi svojou podpoistenosťou. Najnovšie sa navyše ukázalo, že v tomto smere aj značne diskriminujú na základe pohlavia. Žena je z pohľadu finančného prínosu pre rodinu vnímaná ako menej významná v porovnaní s mužom," komentuje výsledky prieskumu Renata Mrázová, generálna riaditeľka pre poistenie a dôchodky ING ČR/SR. Podľa 43 % Slovákov by tak mal byť poistený člen domácnosti s vyšším príjmom, 34 % výslovne určilo muža. V súčasnej dobe slovenské poisťovne registrujú takmer 3,6 milióna zmlúv o životnom poistení.

Kto z partnerov by mal mať uzatvorené životné poistenie?

"Čiastočne sa tento stav odvíja od výšky platov, svoj podiel na ňom má však aj nízka sebadôvera žien v zamestnaní, ako aj v osobnom živote. Vhodnou ukážkou nedostatočného sebavedomia je 55 % žien, ktoré sa domnievajú, že keby v minulosti neboli váhali, mohli byť dnes inde," opisuje Renata Mrázová. Kým priemerný plat muža v roku 2011 predstavoval podľa Slovenského štatistického úradu 966 eur, ženy zarábali v priemere len 732 eur, čo je o 25 % menej.

Muži míňajú peniaze ľahšie, naopak ženy sporia viac

Pre ženu je do veľkej miery ústrednou životnou témou rodina, jej zdravie, harmónia a bezpečie. Muži viac inklinujú k bezstarostnému životnému štýlu. Sú skôr ambicióznejší a radi si robia, čo chcú. Ženy sa o niečo viac zaoberajú aj finančnou stabilitou celej rodiny, o čom svedčia i výsledky prieskumu - 62 % žien má obavy z neistej budúcnosti, čo je o 10 % viac než mužov. Nežné pohlavie teda menej riskuje a prevažne sa riadi heslom "menej je niekedy viac". Takmer 70 % žien uviedlo, že sa bojí brať si pôžičku. Ďalej sa ukázalo, že ženy sú sporivejšie – napríklad pri nákupoch vyhľadávajú najvýhodnejšie ponuky a pri nižšej cene sú ochotné zľaviť z nárokov na kvalitu. Viac ako polovicu žien zabolí, ak musia minúť nejaké peniaze. "Na jednej strane ženy držia rodinný rozpočet pevne v rukách, na strane druhej sú citlivé voči potrebám ostatných. V porovnaní s mužmi tak napríklad častejšie prispievajú na charitu," uzatvára Renata Mrázová.

Financie a slovenský paradox – budúcnosti sa nebojíme, ale šetríme na horšie časy

Z hľadiska financií sme výrazne spokojnejší ako naši českí susedia, z ktorých zlepšenie súčasnej finančnej situácie v porovnaní s rokom minulým deklarovalo len 17 % opýtaných. Samotné zistenie, že Slováci cítia väčšiu finančnú istotu a stabilitu, je pomerne prekvapivý. Všeobecne totiž zarábame výrazne menej ako Česi: kým priemerný plat Slovákov bol v roku 2012 len 805 eur, Česi priemerne zarobili 984 eur, čo je vyše 20 % rozdiel. Ani to však neuberá nášmu obyvateľstvu na optimizme ohľadom ich finančnej situácie v budúcnosti. 24 % z nás očakáva o rok väčší prílev peňazí do svojho privátneho rozpočtu. V Česku takto ružovo vidí svoju budúcnosť iba 15 % opýtaných.

Na druhej strane pre oba národy platí, že peniazom prisudzuje výrazná väčšina (79 % opýtaných v Česku a 74 % u nás) väčšiu dôležitosť ako pred niekoľkými rokmi. Rozvaha vo finančných záležitostiach je základom pre pozitívne vnímanie finančnej situácie dnes aj do budúcnosti. Až 61 % opýtaných Slovákov (v ČR je to 60 %) priznáva, že peniaze sú častým predmetom diskusií v rodine a že si výdavky pravidelne kontrolujú, aby s peniazmi na konci mesiaca vyšli. „Ide  o zaujímavý paradox, nakoľko Slováci vidia svoju budúcnosť optimisticky, v ich správaní sú však ostražití a vo svojom nákupnom správaní prejavujú túžbu ušetriť na horšie časy,“ komentuje výsledky prieskumu Renata Mrázová, generálna riaditeľka pre poistenie a dôchodky, ING ČR/SR.

Pri nákupoch hľadáme najvýhodnejšie ceny

Babka k babce, budú kapce. Tohto slovenského príslovia sa Slováci držia vo výraznej miere. Svoje výplaty rozhodne nechcú utrácať v obchodoch pri nákupe predraženého tovaru. Takmer 80 % opýtaných sa vždy snaží nájsť najvýhodnejšie ceny a viac ako polovica nakupuje radšej vo veľkom množstve, aby ušetrila. A keď je to potrebné a výhodné, ľudia sa radi uskromnia: až 54 % respondentov je ochotných zľaviť z nárokov na kvalitu pri nižšej cene výrobku.
Napriek ostražitosti a zodpovednému prístupu k míňaniu svojich financií, niektorí Slováci a Česi prejavujú odvážnosť kúpou neznámeho produktu len na základe reklamy. Výskum ukázal, že 23 % Slovákov si kúpi a vyskúša neoverený a neodporúčaný tovar, tzv. mačku vo vreci alias teleshopping. Na českej strane je to o 10 % menej ľudí.
Niekedy teda ani nižšie príjmy nezastavia našu zvedavosť a túžbu okúsiť niečo nové. Slováci tak dokazujú, že z času na čas sa prílišným plánovaním nenechajú limitovať.

O prieskume

Prieskum ING Životnej poisťovne „Klientela životného poistenia“ prebiehal formou kvantitatívnych osobných rozhovorov v októbri 2012 na vzorke s 1081 respondentmi.

Zdroje dát
ŠU SR – štatistika priemernej mesačnej mzdy mužov a žien http://portal.statistics.sk/files/KrajskeSpravy/KE/gender2012/cely/gender-2012.pdf (str. 48, 49)
SLASPO – výkaz NBS o poistnom trhu

Red.