Ako si ochrániť zdravie v zime? Predovšetkým buďte opatrní

Zimné obdobie dáva obvykle nášmu telu zabrať. Nedostatok svetla a slnka, sychravé počasie v kombinácii s hektickým pracovným tempom často spôsobujú, že naša imunita býva prevalcovaná rôznymi virózami. Ďalším strašiakom je sneh a ľad: poľadovica dokáže výrazne zvýšiť štatistiky úrazov. Nehovoriac o zimných športoch, ktoré každoročne zásobujú nemocnice čerstvými zlomeninami, pomliaždeninami a otrasmi mozgu. Dá sa vôbec zima prežiť v zdraví?

Základom zachovania zdravia je dobrá životospráva. Dôležité je nielen jedlo, ale aj pohyb na čerstvom vzduchu. V zime často podceňujeme spánok a pitný režim. „V zime necítime smäd tak, ako v lete, takže  môžeme pitný režim ľahko zanedbať. Dostatok tekutín pritom môže výrazne pomôcť telu pri boji s chorobami,“ konštatuje MUDr. Zuzana Košťálová. „Ak sa cítite byť v zime stále unavení, nesnažte sa to riešiť zvýšením počtu káv. Počúvnite svoj organizmus a doprajte mu dostatok spánku,“ dodáva.

Okrem chorôb na nás  počas chladných mesiacov číha vo väčšej miere aj riziko úrazov, takže opatrnosť je naozaj namieste. Kartičku o zdravotnom poistení nosíme so sebou automaticky. V prípade ošetrovania úrazu v nemocnici si však mnohí z nás nespomenú, že majú uzatvorené aj životné či úrazové poistenie, ktoré nám môže výrazne pomôcť pri preklenutí výpadku príjmu počas doby liečenia. „Úrazové poistenie predstavuje doslova zadné dvierka, ktoré umožnia aj v prípade nepríjemného „ľadového“ úrazu preliečenie v pokoji a bez stresu z nižšieho príjmu počas nemocenskej,“ hovorí Jiří Čapek, generálny riaditeľ ING Životnej poisťovne. „Riziko predstavujú zimné športy, najmä preto, že sa im väčšina ľudí venuje len rekreačne. To znamená, že si lyže alebo snoubord pripnú raz, maximálne dvakrát do roka,“ konštatuje doktorka Koštáľová. „Ide pritom o namáhanie špecifických svalov v špecifických situáciách, takže opatrnosť je naozaj dôležitá,“ dodáva. Ak milujete rýchlu jazdu na lyžiach, radšej si najskôr overte, ako je na tom tento rok vaša kondícia. V prípade, že pravidelne nešportujete, na tom asi nebudete najlepšie – prvú jazdu si preto radšej odskúšajte na „somárskej lúke“. Precenenie schopností na svahu môže mať fatálne následky.

AKO SI USTRÁŽIŤ PRÍJEM, AK SA DOMA LIEČITE MESIAC Z ÚRAZU?

NEMOCENSKÁ: Človek s priemernou mzdou stratí za 1 mesiac poberania nemocenskej dávky počas liečenia úrazu 218,55 eur.

POISTENIE*: Pri nastavení denného odškodnenia na 10 eur denne však od poisťovne získa za 1 mesiac 300 eur. Takto si nielen vyváži stratu, ale dokonca si prilepší o 81,45 eur.  

*modelový príklad poistenia v ING Životnej poisťovni

 

Do Nového roka vstúpte radšej triezvo

Špeciálnou kapitolou je Silvester. Oslavy Nového roka dokážu byť poriadne rizikové, v prípade úrazu pod vplyvom alkoholu vám však úrazové poistenie bude nanič, resp. dostanete preplatenú iba časť škody. Takzvaná poistná výluka sa vzťahuje nielen na rizikové situácie (adrenalínové športy, automobilové preteky), ale i na alkohol a drogy. Toto obmedzenie nie je výmyslom poisťovní, ale vychádza z  Občianskeho zákonníka, ktorý je všeobecným poistným podmienkam nadradený.

Dokonca aj zdravotná poisťovňa môže od vás vymáhať späť náklady na vaše liečenie, ak zistí, že ste úraz utrpeli pod vplyvom alkoholu. Ak sa teda chystáte príchod Nového roka uprostred zamrznutého mesta osláviť vo veľkom štýle, myslite na to, že v prípade komplikovanej zlomeniny môžete dostať nepríjemný novoročný „darček“: mesiac neplateného voľna. „Spúšťať sa na Silvestra dole svahom potme na kajaku nie je ideálny nápad. Takýto telefonický dopyt sme skutočne dostali a museli sme človeku na druhej strane linky oznámiť, že pri nahlásení takejto poistnej udalosti by sme zisťovali vplyv alkoholu,“ konštatuje generálny riaditeľ ING Životnej poisťovne Jiří Čapek.

5 KROKOV, AKO PREŽIŤ ZIMU V ZDRAVÍ

  1. 1. Posilňujte imunitu spánkom, dostatkom tekutín a pohybom na čerstvom vzduchu.
  2. 2. Nezanedbávajte svoju fyzickú kondíciu.
  3. 3. Pri zimných športoch buďte nadmieru opatrní.
  4. 4. Zabezpečte si úrazové poistenie.
  5. 5. Vyhýbajte sa nadmernej konzumácii alkoholu počas sviatočných dní.