Najčastejšie otázky a odpovede

Ohľadne účasti zamestnávateľa

Chceme zmeniť výšku príspevku zamestnávateľa, čo musíme urobiť?

Výška príspevku zamestnávateľa (resp. vymedzenie zamestnancov, ktorým zamestnávateľ prispieva na doplnkové dôchodkové sporenie a výška jeho príspevkov), môže byť zmenená na základe jednostranného písomného oznámenia od zamestnávateľa podpísaného osobami oprávnenými konať v mene zamestnávateľa, ktoré bude doručené k nám do spoločnosti NN Tatry - Sympatia, d.d.s., a.s., Jesenského 4/C, 811 02 Bratislava. V oznámení je potrebné uviesť aj účinnosť zmeny. Takéto oznámenie bude považované za neoddeliteľnú súčasť zamestnávateľskej zmluvy. Zamestnávateľovi bude následne zaslaný list potvrdzujúci akceptovanie zmeny.

Ak má zamestnávateľ zadefinovaný v systéme konštantný rozpis a zmení výšku príspevkov, je potrebné zaslať opravný rozpis s platnými údajmi.

Niektorí zamestnanci boli preradení z kategórií 3 alebo 4 do kategórií 1 alebo 2. Je potrebné oznámiť to Vašej spoločnosti?

V zmysle účastníckej zmluvy je účastník povinný oznamovať NN DDS všetky zmeny v údajoch uvedených v zmluve, teda i zmeny týkajúce sa vykonávania rizikových prác. Obdobne platí oznamovacia povinnosť i pre zamestnávateľov s uzatvorenou zamestnávateľskou zmluvou. Zamestnávateľ môže informáciu o riziku aktualizovať v rozpise príspevkov, kde je povinný uviesť, že ide o zamestnanca pracujúceho v rizikovej kategórii (písmenom "R" v poslednom stĺpci rozpisu).

V súvislosti s hospodárskou krízou sme nútení znižovať náklady spoločnosti. Aká je minimálna výška príspevku zamestnávateľa stanovená Vašou spoločnosťou?

Naša spoločnosť nestanovuje minimálnu, resp. maximálnu výšku príspevkov zamestnávateľa. Určenie výšky príspevkov za zamestnávateľa je predmetom úpravy zamestnávateľskej zmluvy. Avšak v prípade príspevkov za zamestnancov vykonávajúci „rizikové práce“ je ich minimálna výška stanovená priamo zákonom č. 650/2004 Z.z. o doplnkovom dôchodkovom sporení v platnom znení (ďalej len „zákon“) na 2% z vymeriavacieho základu takéhoto zamestnanca.

Každý mesiac zasielame príspevky hromadne jednou sumou a v nezmenenej výške. Je potrebné zakaždým zasielať rozpis platby?

Nie je to potrebné. Je postačujúce, ak v rozpise platby vyznačíte, že tento rozpis platí aj na nasledujúce mesiace (do odvolania). Ak však dôjde k akýmkoľvek zmenám oproti platnému rozpisu (napr. zmena výšky príspevku účastníka, zmena v účasti účastníkov na DDS,..), ste povinní, počnúc príslušným obdobím, kedy zmena nastala, zaslať nový rozpis.

Omylom sme zaslali Vašej spoločnosti sumu príspevkov, ktorá nezodpovedala rozpisu platieb. Sme povinní požiadať o vrátenie takejto platby, alebo sa uskutoční len dorovnanie (t.j. doplatenie chybnej sumy, resp. vrátenie preplatku zo strany Vašej spoločnosti)?

Peniaze, ktoré nie sú priradené na účty klientov nevraciame automaticky, pretože nevieme, či nie sú u nás ešte nespracované rozpisy od toho istého zamestnávateľa, resp. či takéto rozpisy prídu. Ak zamestnávateľ omylom poslal väčšiu sumu ako mal, má tieto možnosti:

  • požiadať o vrátenie rozdielu okamžite mailom

  • nerobiť nič a my peniaze do 90 dní vrátime v súlade so zákonom o doplnkovom dôchodkovom sporení.

Uzatvorili sme zamestnávateľskú zmluvu s účinnosťou k 1.5.2009. Kedy sme povinní odviesť prvý príspevok?

Prvú platbu zrealizujete za mesiac máj v deň, ktorý ste uviedli v zamestnávateľskej zmluve ako deň zaslania rozpisu platieb (tento termín je väčšinou totožný s termínom určeným na výplatu miezd).

S niektorými zamestnancami sme rozviazali pracovný pomer. Je potrebné oznámiť túto skutočnosť Vašej spoločnosti (akou formou) alebo je to povinnosť zamestnanca?

V zmysle zamestnávateľskej zmluvy je zamestnávateľ povinný informovať NN DDS o skutočnostiach, ktoré majú vplyv na trvanie, priebeh a zánik účasti zamestnávateľa a jeho zamestnancov na doplnkovom dôchodkovom sporení v spoločnosti, plnenie týchto povinností znamená predovšetkým oznamovanie takých skutočností, akými je skončenie pracovného pomeru účastníka, smrť účastníka, vykonané organizačné zmeny a ich dôsledky na účasť zamestnávateľa a účastníkov na doplnkovom dôchodkovom sporení v spoločnosti, a to bezodkladne po tom, ako k týmto zmenám došlo. Zamestnávateľ je povinný predložiť požadované informácie písomne.

Sme povinní podľa zamestnávateľskej zmluvy platiť príspevky zamestnancovi, ktorý je dlhodobo PN, zamestnancovi, ktorý začal poberať predčasný starobný dôchodok?

Pokiaľ takýto zamestnanec stále spĺňa podmienky stanovené zamestnávateľom v zamestnávateľskej zmluve (spravidla v jej prílohe), pri ktorých sa zamestnávateľ zaviazal platiť za neho príspevky na dds, táto povinnosť trvá aj v prípade takéhoto zamestnanca.

Chceli by sme zamestnancom uhradiť mimoriadny príspevok. Je možné zahrnúť tento príspevok do mesačného rozpisu k pravidelnému príspevku, alebo musíme uskutočniť osobitnú úhradu s osobitným rozpisom?

Je Možné zahrnúť do mesačného rozpisu, nie je potrebný osobitný rozpis

 

Ohľadne účasti zamestnanca

Odchádzam na materskú dovolenku (resp. skončil som pracovný pomer) a chcel by som pokračovať v platení svojich príspevkov individuálne. Je to možné?

Áno. Platbu realizujte na bankový účet IBAN: SK47 0200 0000 0011 6939 3756, BIC: SUBASKBX s použitím nižšie uvedených symbolov platby:

Platobné symboly:
Variabilný symbol („VS“) – číslo účastníckej zmluvy
Konštantný symbol („KS“) – 0558
Špecifický symbol (ŠS“) – rodné číslo účastníka bez lomítka

Zmenilo sa mi priezvisko a adresa (korešpondenčná aj trvalé bydlisko). Akým spôsobom môžem oznámiť túto zmenu? Čo musím priložiť k žiadosti?

V sekcii tlačivá nájdete tlačivo „oznámenie zmeny v identifikačných údajoch“. Toto tlačivo musíte vyplniť a predložiť na najbližšie pracovisko, resp. zaslať poštou. Doklady, ktoré musia byť v prípadoch jednotlivých zmien k tlačivu pripojené sú rovnako uvedené na spomínanom tlačive (v prípade zmeny priezviska – kópia sobášneho listu alebo občianskeho preukazu, v prípade zmeny adresy kópia občianskeho preukazu, resp. čestné prehlásenie). Zmenu kontaktnej a trvalej adresy už môžete urobiť aj on-line, prostredníctvom Servisného portálu - Moja NN po registrácii na www.mojann.sk .

Chcel by som si zmeniť oprávnené osoby, ktoré som si pôvodne určil. Akým spôsobom môžem oznámiť túto zmenu?

V sekcii tlačivá nájdete tlačivo „Oznámenie o zmene/ určení osôb s nárokom na pozostalostný dôchodok“. Vyplnené a podpísané tlačivo je potrebné odovzdať na príslušnom pracovisku NN, resp. zaslať do sídla spoločnosti poštou. Pri tejto žiadosti vyžadujeme overený podpis žiadateľa.

Zmenil som zamestnávateľa. Som povinný oznámiť túto zmenu? Bude mi môcť môj nový zamestnávateľ prispievať na moju existujúcu účastnícku zmluvu v NN Tatry-Sympatia?

V prípade zmeny zamestnávateľa nie je potrebné, aby účastník uzatváral novú účastnícku zmluvu, teda nový zamestnávateľ mu môže prispievať aj na „pôvodnú“ účastnícku zmluvu. Môže nastať situácia, kedy zamestnávateľ nemá uzatvorenú zamestnávateľskú zmluvu s NN Tatry-Sympatia, d.d.s., a.s. Zamestnávateľ je v tomto prípade povinný uzatvoriť zamestnávateľskú zmluvu s NN Tatry-Sympatia, d.d.s., a.s. do 30 dní odo dňa, v ktorom sa dozvedel o účastníckej zmluve svojho zamestnanca v tejto spoločnosti. Ak má zamestnanec viacero účastníckych zmlúv, zamestnávateľ platí príspevky len raz na účet DDS ktorú si zamestnanec zvolil. Čo sa týka oznamovacej povinnosti, v zmysle účastníckej zmluvy je účastník povinný oznamovať NN Tatry-Sympatia, d.d.s., a.s. všetky zmeny v údajoch uvedených v zmluve, teda i zmeny týkajúce sa údajov o zamestnávateľovi.

Chcel by som prestúpiť z konkurenčnej DDS do Vašej spoločnosti. Je to možné?

Nárok na prestup do inej doplnkovej dôchodkovej spoločnosti má od 1.1.2010 každý klient bez ohľadu na nárok na dávku – predtým mohol klient prestúpiť iba v prípade, ak mu na základe jeho dávkového plánu nevznikol nárok na žiadnu dávku. Klient môže spoločnosť požiadať o prevod prostriedkov do inej doplnkovej dôchodkovej spoločnosti. Žiadosť sa podáva písomne na tlačive spoločnosti, pričom k žiadosti je potrebné priložiť fotokópiu zmluvy uzatvorenej s inou doplnkovou dôchodkovou spoločnosťou. Podpis klienta na žiadosti o prevod prostriedkov do inej dds je  vždy potrebné overiť. Zákonom stanovená lehota na prevod prostriedkov do inej DDS je 1 mesiac.

Obdržal som výpis z osobného účtu DDS. Podľa môjho názoru je nesprávny. Kde ho môžem reklamovať?

Prípadné sťažnosti môžete adresovať na Klientsku linku napísaním e-mailu, telefonicky na tel. číslo: 0850 111 464 v pracovných dňoch od 8:00 - 18:00, cez formulár „Podanie sťažnosti", alebo písomne na adresu spoločnosti, kde sa nimi bude zaoberať oddelenie sťažností.

Ocitol som sa prechodne v zlej finančnej situácii. Môžem požiadať o prerušenie platenia? Môže mi zamestnávateľ aj naďalej prispievať na moju zmluvu?

Platenie príspevkov na doplnkové dôchodkové sporenie je možné kedykoľvek prerušiť bez oznamovania. Príspevky za chýbajúce obdobia v starých dávkovýh plánoch je možné neskôr doplatiť. Rozhodnutie naďalej prispievať  je na zamestnávateľovi.

Ako často môžem prestupovať medzi doplnkovými dôchodkovými fondmi v rámci spoločnosti? K akému dňu bude fond zmenený?

Zákon ani dávkové plány nijakým spôsobom neobmedzujú prestupy medzi príspevkovými doplnkovými dôchodkovými fondmi. Teda klient môže prestup zrealizovať kedykoľvek a bezplatne. Prestup spoločnosť zrealizuje na základe vyplneného tlačiva (je možné ho nájsť na internetovej stránke spoločnosti, resp. na pracoviskách NN). Príslušnú sumu, ktorá zodpovedá hodnote účtu klienta je spoločnosť povinná previesť do klientom zvoleného príspevkového doplnkového dôchodkového fondu alebo do viacerých príspevkových doplnkových dôchodkových fondov v lehote 5 pracovných dní.

Som povinný vyplniť Investičný dotazník pri uzatváraní účastníckej zmluvy?

Je veľmi vhodné vyplniť Investičný dotazník a to z toho dôvodu, že NN Tatry-Sympatia, d.d.s., a.s. spravuje 3 príspevkové doplnkové dôchodkové fondy, ktoré sa navzájom líšia investičnými stratégiami a klient sa na základe tohto „otestovania sa“ vie častokrát omnoho lepšie rozhodnúť pre fond, v ktorom budú jeho príspevky investované. V prípade, že klient trvá na tom, že dotazník nebude vypĺňať, je potrebné to uviesť na účastníckej zmluve. (Zmluva bude akceptovaná teda i v prípade nevyplnenia dotazníka). Klient sa však po vyplnení Investičného dotazníka môže slobodne rozhodnúť, ktorý/é fond/fondy si vyberie, výsledky majú charakter odporúčania.

Kto mi v budúcnosti poradí pri výbere výplaty dávky?

Po celom území Slovenska sa nachádzajú pracoviská NN, ktorých zamestnanci poskytujú klientom NN Tatry-Sympatia, d.d.s., a.s. informácie súvisiace s vykonávaním doplnkového dôchodkového sporenia, okrem iného i s vyplácaním dávok. Okrem toho je možné obrátiť sa na telefonickú Klientsku linku 0850 111 464 v pracovných dňoch od 8:00 - 18:00.

Mám dávkový plán 3Z. Môžem požiadať o jeho zmenu na 4Z?

Zmeniť dávkový plán 3Z na 4Z bolo možné na základe uzatvorenia dodatku k účastníckej zmluve o zmene dávkového plánu do 31.12.2013. Od 1.1.2014 je možné uzatvorením dodatku zrušiť pôvodný dávkový plán (nie iba 3Z, 4Z ale aj staršie dávkové plány) ak chcete, aby sa podmienky pre zíkanie nárokov na dávky riadili podľa Zákona o doplnkovom dôchodkovom sporení v platnom znení. Tlačivo dodatku je k dispozícii na internetovej stránke spoločnosti v záložke „Tlačivá“, resp. na pracoviskách NN.

Kto sú to „Poverené osoby spoločnosti“?

Sú to osoby, ktoré sú v mene spoločnosti oprávnené bezplatne overiť podpis klienta na rôznych žiadostiach, resp. tlačivách (napr. žiadosti o dávky). V prípade overenia podpisu týmito osobami nie je potrebné podpis overovať na matrike, príp. na notárskom úrade.

Chcem zvýšiť, znížiť príspevok. Čo mám urobiť?

Zmenu výšky príspevku účastníka nám môžete oznámiť vyplnením tlačiva „Oznámenie o zmene výšky príspevku“. Tlačivo je k dispozícii na internetovej stránke spoločnosti v sekcii „Tlačivá“, resp. na pracovisku NN. Zníženie alebo zvýšenie príspevku nám oznamovať nemusíte, príspevok zaplatený v inej výške ako je dohodnuté v účastníckej zmluve, považujeme za príspevok v zmenenej výške.

Čo je potrebné doložiť k žiadosti o DSD?

K žiadosti o doplnkový starobný dôchodok je potrebné doložiť prílohy vyžadované v zmysle zákona, resp. v zmysle žiadosti o dávku (všetky žiadosti o dávky sú zoradené podľa jednotlivých dávkových plánov/zákona na internetovej stránke spoločnosti). Pravosť podpisu na žiadosti o dávku musí byť overená úradne  alebo pracovníkom povereným spoločnosťou bezplatne.

Už som požiadal o DSD a ubehli 3 mesiace a stále nič, prečo? (problémom je, že klient uvedie nesprávny posledný príspevok a potom čakáme my, aj klient...)

Môžu byť rôzne dôvody:

  • nebol uhradený posledný príspevok
  • zamestnávateľ neposlal rozpis za niektorý z posledných mesiacov, kde ešte klient mal figurovať
  • sklz v priraďovaní príspevkov zapríčinený chybami rozpisu alebo inými dôvodmi
  • žiadosť o dávku nebola doručená do ústredia
  • na žiadosti je ako posledný mesiac uvedený mesiac, ktorý ešte len príde
  • nesprávna adresa žiadateľa a vyrozumenie o priznaní dávky ako aj šeková poukážka išli na zlú adresu a klient na inej adrese márne čaká na našu odozvu.

Treba kontaktovať Klientsku linku, aby bolo zistené, ktorý z uvedených dôvodov nastal.

Ako zistím, ktoré tlačivo na internete je to správne na vyplnenie žiadosti o DSD, keď ich tam máte tak veľa? (neprehľadné pre klienta)

Tlačivá sú na internetovej stránke zobrazené podľa jednotlivých dávkových plánov práve v záujme čo najväčšej prehľadnosti. V prípade pochybností klientov je možné sa obrátiť telefonicky na Klientsku linku 0850 111 464 v pracovných dňoch od 8:00 - 18:00, resp. osobne na pracovisko NN, príp. písomne na adresu spoločnosti.

Čo sa stane, keď prestanem platiť? Zanikne mi účasť? Budem môcť spätne doplatiť, aby sa mi započítala doba sporenia?

Tým, že účastník prestane platiť príspevky, mu účasť nezaniká ale automaticky príde k jej prerušeniu (k zániku účasti dochádza len v prípadoch stanovených v zákone, resp. v účastníckej zmluve.) Príspevky, ktoré doplatí, dodatočne mu budú pripísané na jeho osobný účet.

Ak som zamestnanec vykonávajúci práce zaradené do 3. a 4. kategórie a splním podmienky na výplatu doplnkového výsluhového dôchodku, končí mi účasť na sporení a musím následne uzatvoriť novú zmluvu, alebo môžem pokračovať v sporení na starej zmluve?

Klient nemusí uzavrieť novú zmluvu, v sporení môže pokračovať aj na existujúcu zmluvu aj počas vyplácania pravidelnej dávky alebo po jej dovyplácaní.

Poskytované dávky

Klientom, ktorí uzatvorili/uzatvoria účastnícku zmluvu od 01.01.2014 sa poskytujú dávky v súlade so zákonom č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej aj ako „zákon o DDS“). V nasledujúcom texte uvádzame v skrátenej forme druhy a podmienky pre poskytnutie doplnkového dôchodku v zmysle zákona:

Doplnkový starobný dôchodok
Vypláca sa najmenej 5 rokov v prípade, ak účastníkovi vznikol nárok na výplatu starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku vyplácaného Sociálnou poisťovňou alebo účastník dovŕšil 62 rokov veku.

Doplnkový výsluhový dôchodok
Vypláca sa ak účastník dovŕšil 55 rokov veku a doplnkové dôchodkové sporenie trvalo najmenej 10 rokov pri vykonávaní prác, ktoré sú zaradené na základe rozhodnutia orgánu štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva do 3 alebo 4 kategórie alebo za zamestnanca, ktorý je umelec vykonávajúci profesiu tanečníka bez ohľadu na štýl a techniku v divadlách a súboroch alebo je hudobným umelcom, vykonávajúcim profesiu hráča na dychový nástroj.

Jednorazové vyrovnanie
Účastníkovi sa vyplatí z dôvodu vyplácania invalidného dôchodku vyplácaného Sociálnou poisťovňou, na ktorý vznikol nárok pre pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70% alebo splnenia podmienok na vyplácanie doplnkového starobného alebo výsluhového dôchodku a ak suma zodpovedajúca aktuálnej hodnote osobného účtu účastníka je nižšia ako dvojnásobok priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve SR za predchádzajúci kalendárny rok.
4. predčasný výber – môže požiadať účastník, ktorý nesplnil podmienky na vyplácanie dávok doplnkového starobného alebo výsluhového dôchodku. Prvý krát môže byť vyplatený po uplynutí desiatich rokov odo dňa uzatvorenia účastníckej zmluvy a je ho možné vyplácať v desaťročných intervaloch.

Poznámky:

  • Doplnkový starobný dôchodok a doplnkový výsluhový dôchodok sú dávky vyplácané pravidelne, jednorazové vyrovnanie a predčasný výber sú dávky vyplácané v jednej sume.
  • V prípade smrti účastníka alebo poberateľa dávky dočasného doplnkového starobného alebo dočasného výsluhového dôchodku, ktorý si v účastníckej zmluve neurčil oprávnenú/é osobu/y je aktuálna hodnota jeho osobného účtu predmetom dedenia
  • Pri dedení a všetkých dávkach okrem predčasného výberu a odstupného sa vypláca celý zostatok na osobnom účte účastníka či poberateľa dávky.
  • Účastníci, ktorí uzatvorili účastnícke zmluvy pred 01.01.2014 majú odlišné podmienky pre poskytovanie dávok, pričom podrobnosti nájdu v dávkovom pláne, ktorý je súčasťou ich účastníckej zmluvy. Jednotlivé dávkové plány ako aj podmienky vyplácania dávok podľa zákona o DDS nájdete tiež tu.