18.08.2025
Keď je diverzita príležitosť, nie povinnosť. NN spolupracuje s EDUMA
Vytvoriť prostredie, v ktorom sa všetci cítia vítaní a majú priestor napĺňať svoje potreby a potenciál, nie je v NN Slovensko cieľom len vo vzťahu k zamestnancom, ale aj zákazníkom. Aj preto už druhý rok spoločnosť spolupracuje s neziskovou organizáciou EDUMA. Tá, okrem práce s mládežou, pomáha firmám na Slovensku vytvárať inkluzívne prostredie.
„V skupine NN dlhodobo budujeme firemnú kultúru, podľa ktorej nerobíme rozdiely a pomáhame odstraňovať predsudky a nenávisť. Povedomie o týchto témach zvyšujeme aj medzi našimi zamestnancami, napríklad spoluprácou s EDUMA. Nedávno sme našim kolegom predstavili zaujímavý projekt Živé knihy. Aj takto chceme prispieť k budovaniu psychologicky bezpečného prostredia pre všetkých. Zo skúseností môžeme potvrdiť, že naše zamestnankyne a zamestnanci sa po vypočutí príbehov skutočných ľudí, ktorí často čelia predsudkom, začnú sami otvárať oveľa viac a prinášajú svoje vlastné príbehy," hovorí o význame spolupráce Daniela Tomášková, tlačová hovorkyňa NN Slovensko.
Prečo je to dôležité?
Určitá forma diverzity sa týka v Európe stámiliónov ľudí.
- Každý štvrtý dospelý obyvateľ Európskej únie nad 16 rokov má nejakú formu zdravotného znevýhodnenia, čo predstavuje viac ako 100 miliónov ľudí.
- Približne pätina populácie EÚ je neurodiverzná. Najčastejšie ide o dyspraxiu, dyslexiu, ADHD, Aspergerov syndróm, autizmus, Tourettov syndróm alebo dyskalkúliu.
- Až 24,1 % mladých ľudí v EÚ vo veku od 15 do 29 rokov je ohrozených chudobou alebo sociálnym vylúčením, čo predstavuje približne 17,3 milióna jednotlivcov.
- Etnokultúrne menšiny a ľudia z nižších sociálnych vrstiev čelia vyššej miere chudoby a menšiemu zastúpeniu v skupinách s vysokými príjmami bez ohľadu na ich vek.
A práve téme diverzity, rovnoprávnosti a inklúzie (DEI: Diversity, Equity and Inclusion) sa už desiaty rok venuje nezisková organizácia EDUMA, ktorá využíva najmä emocionálne učenie a storytelling založený na skutočných ľudských príbehoch.
Dôstojná práca je šanca na generačnú zmenu
„Nikto si nevybral svoje znevýhodnenie. Človek sa jednoducho narodí ako Róm, zostane odkázaný na invalidný vozík po vážnej nehode alebo má vrodený autizmus. No to, ako sa mu žije, vo veľkej miere závisí od nás všetkých,“ hovorí o misii EDUMA, n.o., jej zakladateľka Janette Motlová.
„Keď zamestnáte človeka s prekážkami, meníte život celej rodiny. Umožníte nielen jemu, ale aj jeho deťom vymaniť sa napríklad z generačnej chudoby,“ dodáva z vlastnej skúsenosti J. Motlová. V prípade rozmanitosti a inklúzie však nejde len o ľudí zo zraniteľných skupín či s viditeľným znevýhodnením. Podobne sú na tom aj ženy, ktoré sa vracajú do zamestnania po rodičovskej dovolenke a na rozdiel od predošlého obdobia majú odlišné potreby.
„Častokrát sa bojíme poukázať na inakosť medzi ľuďmi. Pritom ich potrebujeme pochopiť. Potrebujeme vedieť, v čom sú iní, aby sme im dokázali vytvoriť prostredie, prístupy a odstrániť bariéry,“ vysvetľuje J. Motlová. EDUMA pomáha firmám lepšie chápať, že prostredie pre zamestnancov a zákazníkov dokážu formovať a dokážu zmeniť život nielen jednotlivca, ale aj ďalších generácií. Nejde o žiadnu charitu. Početné štúdie potvrdzujú, že firmy benefitujú z diverzity a inklúzie, vrátane získania prístupu k ďalším skupinám pracovnej sily a zákazníkov. Podľa dát Deloitte sú spoločnosti s inkluzívnou kultúrou až šesťkrát inovatívnejšie a agilnejšie.
Prvý krok? Pozrieť sa pravde do očí
Firmy sa podľa Motlovej delia na dva typy. Buď vnímajú rozmanitosť a inklúziu ako povinnosť, alebo ako príležitosť. Rozdiel nie je len v prístupe, ale aj motivácii. Zo skúseností vyplýva, že firmy, ktoré vnímajú diverzitu ako príležitosť, často riadia ľudia, ktorí prežili nejaké zložité obdobia a dokážu lepšie porozumieť tomu, čo znamená byť v ťažkej životnej situácii.
Pre firmy, ktoré s diverzitou a inklúziou len začínajú, má EDUMA radu: „Pozrieť sa pravde do očí a jasne pomenovať, ako na tom je firma." Pomôcť im v tom vie aj mystery shopping s mystery pozorovaním zameraný na DEI prvky vo vzťahu k zákazníkom, čo odhalí tvrdé aj mäkké bariéry. Takto môžu napríklad zistiť, že hoci majú bezbariérový vstup, zákazníci na invalidnom vozíku ho pre ostrý sklon bez pomoci nezvládnu alebo nedosiahnu na obslužný pult v predajni. V oblasti mäkkých bariér to môže byť napríklad neovládanie posunkovej reči. „Taktiež je potrebné uvedomiť si, že stereotypy a predsudky sú jednou z najväčších bariér pre diverzitu a inklúziu. Práve toto uvedomenie je prvým krokom v zmene,“ zdôrazňuje J. Motlová.
Bezpečné prostredie je základ
„Najdôležitejšie je však vytvorenie bezpečného prostredia. Bez toho nemá zmysel robiť ďalšie aktivity na okrasu," zdôrazňuje zakladateľka a riaditeľka EDUMA. Budovať bezpečné prostredie sa dá i malými krokmi. Na úvod stačí záujem a povzbudenie ľudí, aby napríklad zdieľali svoj najkrajší deň za posledný rok v tíme alebo najkrajšie slová, ktoré počuli od kolegov. Aj päť minút dokáže vytvoriť solidaritu a podporu. Túto skúsenosť potvrdzuje aj NN Slovensko. „Našich manažérov povzbudzujeme, aby spoznávali príbehy členov svojho tímu. To im umožňuje lepšie poznať ich silné stránky, vytvárať adekvátne príležitosti rozvoja a také podmienky, ktoré každému umožnia využívať svoj potenciál a cítiť sa hodnotný,“ dodáva D. Tomášková.