Ako informačné technológie menia tvár finančného biznisu

Súčasná digitálna doba papieru nepraje. Uvedomujú si to aj finančné inštitúcie a ich klienti, pre ktorých sa „papierovačky“ stávajú zdĺhavými, zbytočnými a neefektívnymi. Informačné technológie svet urýchľujú, ale súčasne ho robia spoľahlivejším a bezpečnejším.

Vychádzka na pobočku finančnej inštitúcie už dnes predstavuje pre mnohých ľudí nepríjemnú povinnosť a v časoch, keď všetko funguje on-line to mnohým narúša pohodlie a „kradne“ drahocenný čas. Poskytovatelia finančných služieb pomocou nových technológii umožňujú podpísať zmluvu aj elektronicky a uchovávať ju tak v digitálnej podobe bez nutnosti jej tlače.

Zavedenie biometrického elektronického podpisu prinieslo do finančného sektoru doslova revolúciu. Plnohodnotne to nahrádza nutnosť podpisovania klasických papierových zmlúv. Pri niektorých finančných produktoch ide o desiatky listov papiera, ktoré dokáže nové technológie ušetriť. Zmluvy tak môže človek uzatvárať napríklad cez tablet priamo doma. Zrýchľuje sa aj doba spracovania a zmluvy sa môžu archivovať na digitálnom úložisku.

Menej papierovačiek

„Pomocou digitalizácie postupne skracujeme čas procesov a redukujeme množstvo papierových dokumentov. Nové technológie ako napríklad zavedenie elektronického spisovania i podpisovania zmlúv čoraz viac preferujú aj naši externí partneri – makléri, banky -  a, samozrejme, klienti. Sledujeme tieto trendy, reagujeme na záujem ľudí a snažíme sa držať krok s dobou,“ uvádza generálny riaditeľ NN SR Peter Brudňák.

Ďalším pokrokom je, že finančné inštitúcie postupne zriaďujú popri klasických web stránkach aj tzv. klientske či servisné portály s celou škálou on-line nastavení a služieb. Umožňujú napríklad vedenie archívu dokumentov či on-line hlásenie poistných udalostí. Stačí elektronicky doručiť potrebné doklady a bez návštevy kamennej pobočky či obchodného zástupcu získať poistné plnenie v čo najkratšom čase. „Aj vďaka tomu môže naša NN Životná poisťovňa vyplácať 9 z 10 poistných udalostí už do 5 pracovných dní po doručení potrebnej dokumentácie,“ vysvetľuje P. Brudňák.

NN Slovensko prevádzkuje servisný portál Moja NN (www.mojann.sk), kde si klienti môžu spravovať svoj „účet“ pre životné poistenie a dôchodky a nahlasovať poistné udalosti on-line alebo meniť osobné údaje.

Lekár vždy po ruke

Ďalšou perspektívnou oblasťou uplatnenia digitálnych technológii je telemedicína. Ide o poskytovanie medicínskych služieb na diaľku, vďaka čomu môže človek konzultovať svoj zdravotný problém z pohodlia domova prostredníctvom telefónu či video hovoru. „Asistenčnú službu NN Rodinný lekár ponúkame klientom už takmer rok. Za euro mesačne majú k dispozícii tím lekárov v ktorúkoľvek dennú či nočnú hodinu 7 dní v týždni. Môžu s ním konzultovať zdravotné problémy a v prípade potreby im lekár zašle e-mailom odporučenie na odborné vyšetrenie a zabezpečí konkrétny termín. NN Rodinný lekár poskytuje našim klientom druhý lekársky názor,“ hovorí P. Brudňák.

Digitalizácia mení aj komunikáciu medzi finančnou inštitúciou a klientom. Tá už dávno nekončí uzatvorením zmluvy, ale aktívne prebieha počas celého zmluvného vzťahu. Ľudia viac dôverujú firmám, s ktorými môžu viesť dialóg. Jedným z dôležitých kanálov súčasnosti sú aj sociálne siete.

„Možnosť komunikovať so spoločnosťou, ktorá poskytuje akékoľvek služby či servis klientom, aj cez sociálne siete (napr. Facebook) zvyšuje pocit zákazníckej spokojnosti a dáva inštitúcii punc modernosti. Okrem toho nám to umožňuje získať spätnú väzbu o spokojnosti so službami a v konečnom dôsledku zvyšovať ich kvalitu,“ uvádza hovorkyňa NN SR Daniela Guťanová.

Zákazníci si zvykli už aj na to, že nie sú len jednými z davu a dostávajú personalizované ponuky. Podľa prieskumu konzultačnej spoločnosti Accenture až 80 % zákazníkov poisťovní v USA uviedlo, že personalizácia je pri výbere ich poisťovne veľmi dôležitá. Znamená to napríklad dostať adekvátnu ponuku vždy pred vypršaním platnosti predchádzajúcej zmluvy alebo len jednoducho dostať e-mailom blahoželanie k narodeninám.

Digitalizácia upravuje finančné služby podľa preferencií klientov a popri tom napomáha znižovať náklady, zvyšovať transparentnosť a spoľahlivosť. Spoločnosť, ktorá dokáže prijať zmeny a kráčať s dobou, poskytuje zákazníkom výraznú pridanú hodnotu.