28.05.2020

Študenti stredných škôl nadchli ekologickými inováciami, zvíťazili Košičania s tuhým čističom

Finalisti slovenského kola globálneho projektu Social Innovation Relay (SIR), ktoré prebehlo včera historicky prvýkrát v online priestore kvôli koronakríze, zaujali porotu inovatívnymi nápadmi na riešenie rôznych sociálnych problémov. V silnej konkurencii zvíťazil tím REN z Košíc s projektom ekologického tuhého čističa. Spolu s víťazmi národných kôl ďalších 11 krajín (napríklad z Českej republiky, Grécka, Španielska, ale aj zo Singapuru či z Japonska) bude slovenský víťaz bojovať o prvenstvo v celosvetovom finále, ktoré sa uskutoční 16. 6. 2020 a bude rovnako prebiehať online. 

Medzi 10 finálnymi tímami, ktorých vybrala porota zložená z odborníkov na sociálne inovácie, boli rôznorodé a zaujímavé projekty. Študenti sa zameriavali na ekológiu, a práve tieto projekty najviac zaujali odbornú porotu národného finále, ktorú tvorili špecialisti zo spoločnosti NN Slovensko a vedúca Katedry sociálneho rozvoja a práce Ekonomickej univerzity v Bratislave, Ing. Eva Pongrácz, PhD. 

Porota najviac ocenila projekt gymnazistov z Košíc združených v tíme s názvom REN. Ten porote predstavil svoj produkt TUČI. Ide o tuhý ekologický čistič, ktorý už Košičania úspešne vyrábajú a predávajú v ekologických predajniach po Slovensku. „Teší nás, že sa nám podarilo uspieť v celonárodnom finále, a to napriek silnej konkurencii. Na celosvetové kolo sa svedomito pripravíme. Samozrejme, že by sme veľmi radi vyhrali, avšak samotné umiestnenie bude výsledkom tvrdej práce a zaváži v tom aj šťastie. Veríme, že budeme Slovensko úspešne reprezentovať,“ povedal po víťazstve v slovenskom finále Lukáš Weiszer z tímu REN. Podľa jeho slov firma plánuje v blízkej dobe rozšíriť svoje pôsobenie na slovenskom trhu. „Taktiež by sme radi vylepšili vizuálnu identitu našej firmy a rozšírili náš nápad a produkt aj do zahraničia,“ dodáva Weiszer. 

Sme veľmi radi, že historicky prvé online finále celoslovenskej súťaže Social Innovation Relay prebehlo úspešne. Počas školského roka sa do projektu sociálneho podnikania zapojilo viac ako 1600 študentov, ktorí vypracovali 120 podnikateľských nápadov. Vo včerajšom finále predstavilo svoje inovatívne nápady z oblasti sociálneho podnikania 10 tímov zo stredných škôl z Bratislavy, Nitry, Brezna, Holíča, Popradu, Námestova i Košíc. Víťazný tím postupuje do globálneho finále, v ktorom si zmeria svoje sily so študentmi z rôznych krajín, vrátane Japonska, Grécka či Singapuru. Social Innovation Relay je skvelý projekt, vďaka ktorému vstupujú na trh šikovní mladí podnikatelia a riešia svojimi produktami a službami sociálne problémy. Komunikačné zručnosti, finančná gramotnosť, podnikateľské skúsenosti, tímová práca či krízový manažment sú cennými zručnosťami, ktoré naši študenti nadobúdajú,“ povedala Eva Vargová, riaditeľka neziskovej organizácie Junior Achievement (JA) Slovensko, ktorá projekt zastrešuje.

Na druhom mieste Social Innovation Relay sa umiestnil tím BOP (Block of Paper) z Gymnázia sv. Tomáša Akvinského v Košiciach. Tí porote predstavili svoj projekt aplikácie do smartfónu, ktorá zákazníkovi v obchode umožní získať namiesto papierového bločku jeho elektronickú podobu, ktorá je nielen ekologickejšia, ale aj praktickejšia. Na treťom mieste sa umiestnil tím Daisy zo Strednej odbornej školy podnikania a služieb v Námestove s ekologickou hrou Doba plastová. Jej cieľom je hravou formou naučiť deti vo veku od 4 do 14 rokov správne triediť odpad a chrániť prírodu. Slovenský víťazný tím REN teda postupuje do celosvetového finále, kde sa bude o prvenstvo uchádzať v konkurencii tímov z 11 krajín.  

Spoločnosť NN sa venuje podpore finančnej gramotnosti dlhodobo a každá možnosť prispieť k vzdelávaniu mládeže nás nesmierne teší. V národnom finále online stredoškolského projektu Social Innovation Relay (SIR) sme videli skutočne kreatívne spracované výzvy na tému sociálnej inovácie, ktoré mali silný ekologický podtón. Sme nadšení z každého inšpiratívneho nápadu. Podobné podujatia sú dôkazom, že na Slovensku vyrastajú šikovní a produktívni ľudia, ktorých inteligencia a originálne myslenie pomôžu našej krajine zviditeľniť sa a posunúť nás vpred. Tentokrát sme do globálneho finále súťaže SIR poslali tím REN, ktorý svoj produkt ekologického tuhého čističa už úspešne vyrába a predáva na slovenskom trhu. Veríme, že nás bude skvelo reprezentovať a zabojuje o svetové prvenstvo. Ďakujeme všetkým, ktorí sa súťaže zúčastnili, všetci boli skvelí a víťazom držíme päste v ďalšom kole!“ uviedla Daniela Tomášková, tlačová hovorkyňa NN Slovensko.

Spolupráca JA a NN Group

NN Group a Junior Achievement (JA) sú dlhoročnými partnermi v snahe spoločne vytvárať ekonomické príležitosti a uľahčovať sociálne podnikanie. V rámci spolupráce v tomto školskom roku sa projekt Social Innovation Relay realizuje v týchto krajinách: Slovensko, Bulharsko, Česká republika, Grécko, Maďarsko, Japonsko, Holandsko, Poľsko, Rumunsko, Singapur a Španielsko.