09.05.2023
Víťazom národného finále študentskej súťaže Social Innovation Relay sa stal tím COFFEE PUNCH a ich ekologický podpaľovač z kávového odpadu
Ročný objem odpadu z kávy by na Slovensku naplnil 9 olympijských bazénov. Spravidla končí v komunálnom odpade a spolu s nevytriedeným bioodpadom prispieva k tvorbe metánu, ktorý zhoršuje globálne otepľovanie a klimatickú krízu. Práve tento problém sa rozhodli riešiť dievčatá z tímu COFFEE PUNCH so svojím produktom Kofetky. Vyrobili ekologický podpaľovač z kávového odpadu, ktorý už aj úspešne predávajú.
Nápad zaujal porotu národného kola študentskej súťaže Social Innovation Relay (SIR) natoľko, že mu udelila prvé miesto. Študentky zo Strednej odbornej školy obchodu a služieb z Nového Mesta nad Váhom pod vedením učiteľky Dany Hradilekovej tak budú našu krajinu reprezentovať 5. júna 2023 na medzinárodnom finále.
Obr.: Predseda poroty a marketingový manažér NN SR Róbert Tóth a víťazný tím Coffee Punch
Kofetky sú ekologický podpaľač, ktorý horí 15 až 20 minút zdravotne nezávadným plameňom. Kávový odpad sa zmení na neškodný popol, využiteľný napríklad ako hnojivo. Produkt je vhodný na domáce grilovanie aj zakladanie ohňa v prírode. Mladé podnikateľky, ktoré ešte študujú na strednej škole a sú vášnivé kávičkárky, dokázali svoj projekt posunúť z fázy nápadu do reálnej výroby. Kofetky sú výsledkom viackolového testovania a zmien v receptúre a zákazník si ich už môže kúpiť na e-shope www.kofetky.sk. „So súčasným produktom sme spokojné. Náš nápad si chceme dať patentovať a plánujeme prejsť z ručnej výroby na strojovú, pretože dopyt je veľký,“ hovoria o svojich ambíciách Adriana Kuruczová, Vanesa Izakovičová, Kristína Zemková a Natália Kováčiková. Študentky chcú v podnikaní pokračovať aj po skončení školy a posunúť sa – s podporou investorov – na vyššiu úroveň. Odhadujú, že na zakúpenie strojov budú potrebovať približne 7 400 eur.
SIR je súťaž projektov zameraných na sociálne podnikanie. „Je fascinujúce vidieť, aké prirodzené je pre mladú generáciu spájať ekologický aspekt s biznisom. Účastníci súťaže považujú dokonca za nevyhnutné, aby ich projekty neboli len o zarábaní peňazí. Dbajú na to, aby ich výrobky a aktivity mali súčasne pozitívny dopad na našu planétu či spoločnosť,“ hovorí členka poroty a tlačová hovorkyňa NN Slovensko Daniela Tomášková. Dodáva, že tohtoročná porota mala opäť náročnú úlohu: „Nebolo jednoduché vybrať troch víťazov spomedzi desiatich finalistov. Hlavné kritériá, ktoré v porote posudzujeme, sú inovatívnosť a kreativita, realizovateľnosť, využitie technológií, a taktiež prezentačné zručnosti a tímová práca. Okrem inovatívnosti nápadov prihliadame aj na životaschopnosť projektov a sociálny dopad.“
Do tohtoročnej súťaže, ktorú organizuje Junior Achievement (JA) Slovensko s podporou NN Group, sa tento rok prihlásilo takmer 150 študentských tímov z celého Slovenska. Desať najúspešnejších postúpilo do národného finále. Peter Uhrin, programový manažér JA Slovensko, na margo súťažných projektov tlmočí výsledky prieskumov o tom, že firmy, ktoré sa orientujú vo svojom podnikaní aj na dopad na spoločnosť a životné prostredie, dosahujú v dlhodobom horizonte lepšie výsledky. Harvard Business School vo svojej štúdii tvrdí, že rozdiel môže byť 5 až 7 % ročne. Ďalšími benefitmi sú väčšia lojalita zákazníkov, spokojnejší zamestnanci a silnejšia značka.
NN Group je partner projektu už 7 rokov. Súťaž SIR pritom každý rok osloví na Slovensku viac ako 2-tisíc študentov stredných škôl. „Sme radi, že aj touto formou môžeme podporovať rozvoj finančnej gramotnosti mládeže. A to nielen finančne, ale aj účasťou NN manažérov či špecialistov s bohatými skúsenosťami v role porotcov,“ dopĺňa D. Tomášková.
Druhé miesto v národnom kole obsadila študentská firma Termos z Nových Zámkov so svojou tabuľkou “Povedz to!”, ktorá pomáha mladým ľuďom vyjadrovať a zdieľať svoje pocity. Na treťom mieste sa umiestnili študenti z Hotelovej akadémie v Liptovskom Mikuláši s ekologickým projektom Waste isn’t waste. „Cieľom súťaže je povzbudiť mladých ľudí, aby prinášali inovatívne nápady na riešenie lokálnych problémov s pozitívnym sociálnym dopadom. Veľmi sa teším, že nápady sú z roka na rok prepracovanejšie, realizovateľnejšie a prospešnejšie,“ hovorí P. Uhrin.
Všetkým súťažiacim, ktorí sa dostali do národného finále SIR, ponúkla Národohospodárska fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave aj tento rok oslobodenie od povinnosti vykonať prijímaciu skúšku na 1. stupeň vysokoškolského štúdia. Túto skvelú správu odkomunikovala finalistom priamo porotkyňa a zástupkyňa z Ekonomickej univerzity Ing. Michaela Nováková, PhD.
____________________________________________________________________________________
Social Innovation Relay je unikátny medzinárodný projekt, realizovaný v sieti Junior Achievement Europe s podporou NN Group. Jeho cieľom je sprístupniť študentom tému sociálneho podnikania, podnietiť ich v tvorbe inovatívneho podnikateľského nápadu a zamerať sa na riešenie sociálnych potrieb vo viacerých oblastiach našej spoločnosti.
Junior Achievement Slovensko je vzdelávacia organizácia, ktorá už 30 rokov pomáha učiteľom rozvíjať u žiakov základných a stredných škôl podnikavosť, ekonomické myslenie, finančnú gramotnosť a zručnosti potrebné pre uplatnenie sa na pracovnom trhu, vrátane digitálnych zručností. Viac informácií nájdete na www.jaslovensko.sk. JA Slovensko je súčasťou celosvetovej siete JA Worldwide, ktorá bola nominovaná na Nobelovu cenu mieru za rok 2022 za rozvoj mladých ľudí.