12.08.2013

Slováci sa majú lepšie ako Česi, ale utrácať nechcú

Finančne sa má až štvrtina Slovákov lepšie ako v minulom roku – to je fakt, ktorý vyplýva z prieskumu ING Životnej poisťovne. A nielen v tomto smere sme optimistický národ. Pozitívne vidíme aj našu finančnú budúcnosť. Zaujímavosťou je, že v oboch parametroch sme na tom lepšie ako Česi.

Z hľadiska financií sme teda výrazne spokojnejší ako naši českí susedia, z ktorých zlepšenie súčasnej finančnej situácie v porovnaní s rokom minulým deklarovalo len 17 % opýtaných. Samotné zistenie, že Slováci cítia väčšiu finančnú istotu a stabilitu, je pomerne prekvapivý. Všeobecne totiž zarábame výrazne menej ako Česi: kým priemerný plat Slovákov bol v roku 2012 len 805 eur, Česi priemerne zarobili 984 eur, čo je vyše 20 % rozdiel. Ani to však neuberá nášmu obyvateľstvu na optimizme ohľadom ich finančnej situácie v budúcnosti. 24 % z nás očakáva o rok väčší prílev peňazí do svojho privátneho rozpočtu. V Česku takto ružovo vidí svoju budúcnosť iba 15 % opýtaných.

Slovenský paradox – budúcnosti sa nebojíme, ale šetríme na horšie časy
Na druhej strane pre oba národy platí, že peniazom prisudzuje výrazná väčšina (79 % opýtaných v Česku a 74 % u nás) väčšiu dôležitosť ako pred niekoľkými rokmi. Rozvaha vo finančných záležitostiach je základom pre pozitívne vnímanie finančnej situácie dnes aj do budúcnosti. Až 61 % opýtaných Slovákov (v ČR je to 60 %) priznáva, že peniaze sú častým predmetom diskusií v rodine a že si výdavky pravidelne kontrolujú, aby s peniazmi na konci mesiaca vyšli. „Ide  o zaujímavý paradox, nakoľko Slováci vidia svoju budúcnosť optimisticky, v ich správaní sú však ostražití a vo svojom nákupnom správaní prejavujú túžbu ušetriť na horšie časy,“ komentuje výsledky prieskumu Renata Mrázová, generálna riaditeľka pre poistenie a dôchodky, ING ČR/SR.

Pri nákupoch hľadáme najvýhodnejšie ceny
Babka k babce, budú kapce. Tohto slovenského príslovia sa Slováci držia vo výraznej miere. Svoje výplaty rozhodne nechcú utrácať v obchodoch pri nákupe predraženého tovaru. Takmer 80 % opýtaných sa vždy snaží nájsť najvýhodnejšie ceny a viac ako polovica nakupuje radšej vo veľkom množstve, aby ušetrila. A keď je to potrebné a výhodné, ľudia sa radi uskromnia: až 54 % respondentov je ochotných zľaviť z nárokov na kvalitu pri nižšej cene výrobku.
Napriek ostražitosti a zodpovednému prístupu k míňaniu svojich financií, niektorí Slováci a Česi prejavujú odvážnosť kúpou neznámeho produktu len na základe reklamy. Výskum ukázal, že 23 % Slovákov si kúpi a vyskúša neoverený a neodporúčaný tovar, tzv. mačku vo vreci alias teleshopping. Na českej strane je to o 10 % menej ľudí.
Niekedy teda ani nižšie príjmy nezastavia našu zvedavosť a túžbu okúsiť niečo nové. Slováci tak dokazujú, že z času na čas sa prílišným plánovaním nenechajú limitovať.

--------------
O prieskume
Prieskum ING Životnej poisťovne „Klientela životného poistenia“ prebiehal formou kvantitatívnych osobných rozhovorov v októbri 2012 na vzorke s 1081 respondentmi zo SR a 1047 respondentmi z ČR.
 
Zdroje dát
ŠU SR - štatistika priemernej mesačnej mzdy,
http://portal.statistics.sk/showdoc.do?docid=187
Český statistický úřad - priemerná mesačná mzda dosiahla 25 101 Kč,
http://www.czso.cz/csu/csu.nsf/informace/cpmz031113.doc